Infosessie Welt: Employer branding in tijden van arbeidsmarktkrapte

Datum: 
5 februari 2019 09:00 t.e.m. 17:00
Locatie: 
GreenBridge, Wetenschapspark 1, 8400 Oostende
Welt VOKA

De digitalisering heeft invloed op alles in ons dagelijkse leven. Zo ook op de rekrutering. Vroeger had een bedrijf de keuze uit stapels cv’s. Vandaag is dit compleet anders. Meer en meer zijn het de kandidaten zelf die een bedrijf kiezen dat volledig bij hen past. Het is nu meer dan ooit de tijd voor bedrijven om zich te profileren als hét bedrijf. Employer branding is dus zeer belangrijk in dit nieuwe tijdperk van rekruteren.

“U hoeft geen Google of Amazon te zijn om een goede employer branding te hebben”, een quote die Jochen Callens en Dieter D’Hondt van Jobtoolz regelmatig gebruiken. Tijdens deze infosessie Welt 2019 nemen ze u graag mee in de rubrieken die zij belangrijk vinden in dit verhaal.

Employer branding, misschien wel het meest gebruikte buzzword van 2018-2019 bij bedrijven die op zoek gaan naar nieuwe werknemers. De tijd dat er gewoon een vacature werd opgemaakt en gepubliceerd, ligt dan ook al iets achter ons. Veel bedrijven beseffen dan ook dat het anders moet en dat ze zich moeten profileren als aantrekkelijke werkgever. Employer Branding is geen doel op zich maar een middel om het juiste talent aan te trekken en te behouden. Dit talent is op zijn beurt belangrijk voor het behalen van de bedrijfsdoelen.

Wat zijn de voordelen van een goede employer branding?

1. Rekrutering

Ondernemingen met een sterke employer branding hebben meer instroom van kwalitatieve kandidaten. Wie zijn jullie? Wat is jullie DNA? Ligging? Getuigenissen van bestaande werknemers,…. Deze informatie zorgt ervoor dat kandidaten een duidelijker beeld krijgen en meer gestimuleerd worden om te solliciteren.

2. Engagement

“Do what you preach”! Ondernemingen die een sterke employer branding hebben en effectief doen wat ze zeggen, hebben geëngageerde werknemers. Die zijn trots op de onderneming waarvoor ze werken en stralen dit op hun beurt uit naar de buitenwereld. Geëngageerde werknemers zorgen nu eenmaal ook voor betere bedrijfsresultaten.

3. Retentie

Naast meer instroom en een hogere betrokkenheid zorgt een goede employer branding ook voor een betere score op vlak van retentie. Het behouden van de juiste mensen begint bij de basis, namelijk het duidelijk profileren wie u bent en wat u wilt als werkgever. De juiste mensen komen aan boord, waardoor het ook makkelijker wordt om de juiste mensen te behouden.

4. Competitief voordeel

Veel bedrijven zijn enkel gekend in de streek als aanbieder van een product of dienst. Een goede employer branding zorgt voor “brand awareness” in de streek waardoor mensen jullie ook leren kennen als werkgever. Hiermee kunnen bedrijven hun authenticiteit aantonen en zich gaan onderscheiden van hun concurrenten in de streek.

Met deze infosessie willen wij vanuit Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen inspireren omtrent uw employer brand, maar tevens ook verder inlichten over het kosteloos Welt-project van Voka. Welt staat voor werkervaring -en leertrajecten. Gedurende een lerend netwerk van 7 sessies (kick-off is voorzien dinsdag 12 maart 2019 voor Oostendse en Zeebrugse bedrijven) komen verschillende hr-topics en alle vormen van werkplekleren aan bod. Meer info en kans tot inschrijven op deze infosessie.

Ambassadeur Welt Oostende 2019 is Mevr. An Vandecaveije van Vleeswaren Fermette-Depuydt.

Sprekers 

  • Nele Braem, Welt-coördinator Voka West-Vlaanderen
  • Noémie Wouters, algemeen directeur Greenbridge incubatie -en innovatiecentrum
  • Jochen Callens, co-founder Jobtoolz
  • An Vandecaveije, verantwoordelijke personeel bij Vleeswaren Fermette-Depuydt

Doelgroep

Hr-managers, hr-medewerkers, middenkader, zaakvoerders van kmo’s tussen 0-50 werknemers

Inschrijven voor deze infosessie kan via deze link. Voor meer info kunt u contact opnemen met Nele Braem.

 
Fotogalerij
Provincie West-VlaanderenEconomisch Huis OostendeGreenBridgeJobToolzFermette Depuydt
Delen
Deel dit bericht