voordelen van werken bij een klein bedrijf

Je hoeft niet bij een groot bedrijf te werken om een succesvolle carrière te ontwikkelen. Meer nog: je hebt meer kans om tevreden te zijn in een klein bedrijf dan in een grote organisatie. En veel spraakmakende innovaties komen uit de koker van kleine nieuwe spelers, denk maar aan Facebook en Twitter.Bij het solliciteren is het belangrijk om te achterhalen of je liever in een grote multinational werkt, of eerder bij een klein bedrijf.Want daar is een groot verschil tussen. Er wordt vaak gezegd dat er bij grote bedrijven meer carrièremogelijkheden zijn, en dat de werkzekerheid er groter is. Maar is dat wel zo? Werken bij een kleine onderneming biedt ook heel wat voordelen.

Veel afwisseling

Jobs in een kleinere onderneming zijn ideaal voor starters of voor duizendpoten die houden van afwisseling in hun job. In een kmo sta je veel dichter bij alle aspecten van de werking van het bedrijf.

In een groot bedrijf of in een multinational ben je vaak slechts verantwoordelijk voor een facet van wat er reilt en zeilt in de organisatie. Ook wanneer je nog niet weet wat voor job je graag zou doen, is gaan werken in een kmo vaak een ideale manier om dit uit te zoeken. Doordat je taken zo breed en veelzijdig zijn, kan je voor jezelf meteen uitmaken waar je sterktes liggen en waar je graag verder in wil gaan.
 

Je bent geen nummer

Alles hangt natuurlijk af van hoe je baas zijn bedrijf runt, maar de kans dat je jezelf een nummertje in de rij zal voelen, is klein in een kmo. Veel vaker is het zo dat je meer inspraak krijgt in de dagdagelijkse werking van het bedrijf. Belangrijk is dan ook dat je deze kans aangrijpt om je stem te laten horen. Zo word en blijf je een onmisbare schakel in de onderneming.
 

Meer greep op je projecten

Een kmo is doorgaans minder proceduregericht dan een grotere onderneming. Als je in een groot bedrijf aan een project werkt, moet je vaak compromissen sluiten met allerlei andere afdelingen. In een kmo kan je veel meer zelf de richting bepalen.

Als een idee van je wordt afgeketst, kan je ook makkelijker achterhalen waarom het niet werd geïmplementeerd. Op die manier leer je snel wat er wel en niet werkt. Zo is de kans veel groter dat je plan ook effectief wordt uitgewerkt.
 

Je doet snel veel ervaring op

In een kleine onderneming is het steeds druk, druk, druk. Het is belangrijk dat je snel op de wagen springt en meedraait. Je krijgt je opleiding on-the-job en leert bij terwijl je werkt. Naarmate je vorderingen maakt, zal je takenpakket steeds breder worden. Deze manier van leren is niet voor iedereen weggelegd, maar als je graag meteen in het diepe wordt gegooid ben je bij een kmo aan het goede adres.
 

Je leert veel bij

Je zit in een kmo niet alleen dichter bij de core business van de onderneming, maar evengoed werk je nauw samen met je collega's en weet je veel over hen. Doordat je in een klein team werkt, heb je meer tijd om te leren van de individuele collega's. Door het brede takenpakket zal je veel sneller van alle markten thuis zijn.

Ook van je baas kan je heel wat bijleren. Hij of zij heeft immers een eigen zaak uit de grond gestampt die succesvol genoeg is om jou een job te bezorgen. Om dit te kunnen bereiken, heb je een brede waaier aan vaardigheden nodig, en daar kan je veel van leren. Je wordt geconfronteerd met heel wat zaken die niet in je jobomschrijving staan.
 

Meer kans om tevreden te zijn

Je hebt meer kans om tevreden te zijn in een klein bedrijf dan in een grote organisatie. Een studie van SD WOrx bij 6.000 landgenoten suggereert dat er in kmo's meer gemotiveerde en tevreden personeelsleden rondlopen dan in grote bedrijven.

Maar er is wel een minpunt: de verloning. In ondernemingen met minder dan 100 personeelsleden liggen de lonen voor bedienden zo'n 8% lager dan in grotere bedrijven.
 

Je gaat efficiënter werken

Kleine en middelgrote ondernemingen zitten vaak met strakke deadlines en beperkte budgetten. Bovendien moeten ze hun aandacht veel meer verdelen over verschillende klanten en projecten. Wanneer je werkt in zo'n snel evoluerende omgeving, leer je ook veel beter plannen. Je werkt dan ook veel gerichter en die bedrijvigheid werkt extra motiverend.

Een werknemer in een kmo moet echt van aanpakken weten en wordt niet snel overdonderd. Door je grote betrokkenheid bij het bedrijf, ga je ook sneller geneigd zijn om nog een (paar) tandje(s) bij te steken om je doel te bereiken. Eens je die houding hebt aangeleerd, ga je daar in de rest van je carrière van profiteren.
 

Je krijgt sneller meer verantwoordelijkheid

Doordat er meer van je verwacht wordt, ga je jezelf ook sneller kunnen bewijzen. Je leidinggevende kan door het kleine aantal medewerkers je vooruitgang ook beter opvolgen. De kans is dan groot dat je snel meer verantwoordelijkheden op je brod krijgt. Kleinere bedrijven hebben een minder strakke structuur, waardoor ze je ook sneller deze kansen kunnen bieden.

In een kmo verticaal doorgroeien is gezien het beperkt aantal functies niet eenvoudig. Bij een groter bedrijf heb je meer kans dat je elk jaar een nieuwe ronkende titel aan je cv kan toevoegen. Geef je echter niet om blitse functieomschrijvingen, dan zal je sneller kunnen meegroeien in een kleine onderneming.
 

Werkzekerheid

Ook qua werkzekerheid zit je goed: de Vlaamse kmo's behielden in 2013 hun tewerkstelling (+0,03%), ondanks de crisis. We zien wel dat de industrie steeds verder afkalft, en de nieuwe banen vooral worden gecreëerd in de quartaire sector.

Dat blijkt uit de kmo-jobindex van SD Worx: die geeft sinds 2005 de evolutie aan van de structurele tewerkstelling in kmo's. Structurele tewerkstelling houdt in dat tijdelijke tewerkstelling, zoals interim- en studentenjobs, niet in het onderzoek zijn opgenomen. De jobindex is gebaseerd op een steekproef van 16.496 ondernemingen, die samen in totaal 157.670 personen tewerkstellen.

Bron: Jobat,  SD Worx en Vivaldis Interim

 
Delen
Deel dit bericht